Med cyberkartografi og GPS-teknologi bliver den klassiske rejsejournalistik genfortolket i ny mobilapplikation fostret i de journalistiske laboratorier på Syddansk Universitet.

MORTEN HJORTSHØJ

De er for længst blevet allemandseje, og mange mediehuse har allerede opdaget dem som potentielle guldgruber med blændende lyse vækstudsigter. Smartphones kalder vi dem, og inden 2015 forventes over en milliard mennesker at eje en. Med de tal følger et nyt journalistisk marked og en medieplatform med rekordstore interaktionsmuligheder og potentiale udi flermedialitet. En smartphone har man med sig over alt, man interagerer, søger efter destinationer, tjekker ind og ud og ”liker” i et væk. Til dagligt, men for de flestes vedkommende også når man holder ferie eller er ude at rejse.

Den kendsgerning har givet inspiration til en ny mobilapplikation udviklet i de journalistiske laboratorier, J-Labs på kandidatuddannelsen i journalistik på Syddansk Universitet. Copenhagen Collection hedder applikationen, der er en anderledes byguide til Københavns oversete skatte og tilbud inden for blandt andet musik, film, kunst, arkitektur, mad og natur. Bag applikationen står journalisterne Jakob Neister og Frank Thøgersen, der satte sig for at gøre op med den klassiske Lonely Planet-envejskommunikation og udvikle et journalistisk produkt, der i takt med tiden inddrager brugerne og konstant holdes opdateret. Resultatet er en applikation, der stadig er på idéstadiet og udelukkende forefindes i en dummyversion, men som er blevet vurderet til at kunne være interessant som en pay-per-download-model såvel som en service eller et reklamefremstød for offentlige som private virksomheder.

Cyberkartografi og GPS-teknologi

Copenhagen Collection forener på bedste vis ny teknologi med klassisk journalistisk håndværk. De to innovatører har samlet en række mindre kendte attraktioner i byen som fx gadekunst, graffiti og små arkitektoniske perler og skrevet rammende beskrivelser i et fængende og komprimeret sprog. Ved hjælp af den nyeste GPS-teknologi og såkaldt cyberkartografi bruger man applikationen på samme måde, som man kender det fra Google Earth: Man har ikke kun mulighed for navigere rundt på de geografiske længde- og breddegrader i byrummet, man kan også kan søge information og historiske facts, der er knyttet til forskellige lokationer. En teknik der kaldes location based service-teknologi, og som gør det muligt at få telefonen til at vibrere og med en såkaldt push-funktion få en tekstbesked til poppe op i displayet med information om den pågældende attraktion, når brugeren nærmer sig en attraktion på ruten. Herfra kan brugeren ”like” destinationen, så den spreder sig på Facebook, tweete den, så den figurerer på Twitter og kommentere i kommentarfelt og give egne gode råd til ruten og rate destinationerne.

Mad, bad eller gadekunst?

Bag researchen til applikationen ligger en række casestudies af såvel danske som internationale lignende applikationer. Flere applikationer arbejder med at nyfortolke den klassiske rejsejournalistik, men researchen viste også, at langt de fleste applikationer inden for området kategoriserer deres indhold ud fra geografiske områder eller forskellige attraktionskategorier som for eksempel museer, restauranter osv. Med målgruppe-devisen om, at »hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen,« har de to bagmænd derfor opdelt ruterne i arketyper for at målrette applikationen på bedst mulig vis. Der sker med ruter til fx den arkitekturinteresserede, den wellness-lystne, den madglade, sportsnørden og naturelskeren. Og kombineret med implementeringen af den allernyeste teknologi er det blandt andet i bagmændenes selektion i attraktionen, at applikationen har sin berettigelse. »For at adskille os fra andre produkter på markedet, der ofte indeholder et stort og ureflekteret udvalg af traditionelle turistattraktioner, ville vi lave en kvalitetsbevidst byguide med fokus på alternative måder at opleve København på,« skriver Jakob Neister og Frank Thøgersen i rapporten.

 

 

Du kan læse mere om Copenhagen Collection såvel som overvejelser i forhold til finansiering og forretningsstrategi i Jakob Neister og Frank Thøgersens “Copenhagen Colletion”, som er udviklet i faget J-Lab på Syddansk Universitet og ophavsretligt beskyttet i DJs konceptbank.

Frank Thøgersen (34 år) er kandidatstuderende i journalistik fra Syddansk Universitet og har en bachelor i Film –og medievidenskab fra Københavns Universitet. Han arbejder i dag på TV2Lorry. Jakob Neister (30 år) er ligeledes kandidatstuderende i journalistik fra Syddansk Universitet og har desuden en bachelor i Idræt og sundhed. Han arbejder i dag som freelance på TV2SPORT.

 

Du kan ikke skrive kommentarer

Vi beklager, men du kan ikke skrive en kommentar her.